Že se nesoustředím na tenis? Raducanuová reaguje na vlnu kritiky

- Jan Vojkůvka

Nečekanou vlnu kritiky musí řešit britská hvězdička Emma Raducanuová. Mladá tenistka, která loni uchvátila tenisový svět senzační cestou až k titulu na US Open, se stala žhavým zbožím na sponzorském poli. Její poslední kontrakt se společností Porsche však byla podrobena kritice, která jí vyčítá, že místo tenisu řeší pouze růst své vlastní značky.

Abychom pochopili, oč vlastně kritikům jde, musíme lehce zabrousit do obchodní sféry profesionálního tenisu. Ti nejlepší hráči světa mají svá jména jako určité obchodní značky, které spojují s firmami celého světa. Stejně se chová i Raducanuová, která pomalu, ale jistě, rozšiřuje své portfolio sponzorů, od kterých nakonec bude inkasovat mnohem větší příjmy než ze samotného hraní tenisu (pokud se udrží ve špičce).

Devatenáctiletá Britka, která aktuálně drží pozici světové třináctky, má v onom zmíněném portfoliu značky jako Nike, Dior, Tiffany & Co, Evian, se kterými uzavřela sponzorské smlouvy v posledních 12 měsících. Nově pak do jejího okruhu sponzorů patří i Porsche.

Kámen úrazu však tkví v tom, že zatímco na reklamním poli britská tenistka prosperuje, tenisově to není ono. Poté, co prohrála ve druhém kole v Miami s Kateřinou Siniakovou 6:3, 4:6, 5:7, přičemž ve třetím setu vedla 5:3, se její letošní bilance zhoršila na dvě výhry a hned pět porážek. Z toho její fanoušci vůbec nemají radost.

A Britku obvinili, že se víc zajímá o reklamu než o tenis.

S tím ale Raducanuová vůbec nesouhlasí: „Možná vidíte ve zprávách nebo na sociálních sítích, že podepisuje tu či onu smlouvu, ale mám pocit, že je to docela zavádějící, protože trénuji pět nebo šest hodin denně a v klubu jsem každý den dvanáct hodin,“ pokusila se uvést svůj denní harmonogram na pravou míru.

Odmítá tím, že by se soustředila více na reklamu než na tenis, z čehož ji kritici viní. „Cestou na trénink v autě pak napíšu jeden příspěvěk a najednou čtu, že se nesoustředím na tenis,“ postěžovala si. „Myslím, že je to nespravedlivé, ale je to něco, s čím jsem se naučila vypořádat a začala jsem trochu ignorovat okolní jevy.“

„Nakonec si myslím, že mé dny se sponzory jsou dost omezené. Jsou to tři, čtyři dny každé čtvrtletí, takže to opravdu není tolik,“ upozornila.

Zpočátku ji ale kritika trápila mnohem více. „Občas jsem nakoukla, co se říká. Teď se tím ale opravdu neobtěžuji, protože někdy to nebude nic příznivého nebo pozitivního a mám pocit, že se vám to může dostat do hlavy,“ přemítala. „Učím se, jak se obrnit. Sice dělám tyto věci, ale také tvrdě trénuji a dávám tomu hodiny denně.“

„Jsem za tyto (sponzorské) dohody moc vděčná, ale soustředím se hlavně na tenis,“ dodala důrazně směrem ke kritikům.

Herně je to však od jejího úspěchu v New Yorku spíš mizérie. Od října 2021 vyhrála na okruhu WTA jen čtyři zápasy, osm jich naopak prohrála a právě nevýraznost na dvorci je jí hodně vytýkána. Navázat na životní úspěch, kterého dosáhla už v 18 letech, však není tak jednoduché...